Nyheter

Treningsprogrammene er klare

sportograf-114499197

Som påmeldt finner du de på min side. Se også ukens aktiviteter i "Veien til Birken 2022"

Foto: Sportograf

På grunn av teksniske problemer har ikke treningsprogrammene vært å finne på Min side før nå. Det beklager vi. Programmene ligger nå under egen fane som heter SkiX sammen med direkte linker til blant annet liveøkter.

Nå er de imidlertid klare til bruk og det er bare å starte treningen mot Birken Skifestival 18. - 20. mars 2022. Er du ikke påmeldt, så gjør det nå! 

Treningsprogrammene er utviklet for å passe alle nivåer. I tillegg er det tilpasset slik at du kan velge opplegg ut fra hvor mange ganger i uken du har anledning til å trene.

Vi har utarbeidet to ulike tilbud i programmet:

  1. Program hvor du selv kan designe ditt eget opplegg med vår guiding og,
  2. Program der vi har designet et detaljert program for deg.

For å sikre at du får den beste treningen frem mot rennet har vi satt sammen tre ulike treningsprogrammer ut i fra hvilket nivå du er på.

NYBEGYNNER
Dette er programmet for deg som har lite erfaring med langrenn og trening, men som ønsker å gjøre en god jobb frem mot rennet.
Her vil du finne program som er tilpasset 2-4 økter i uka, alt ettersom hvor mye du ønsker å trene. Dagene for gjennomføring bestemmer du selv.
Vi har satt opp økter i ulike kategorier og du har mulighet til å designe ditt eget opplegg i fanene. Dersom du ikke ønsker dette har vi også satt sammen et eksempel ark som du fint kan følge.

VIDEREKOMMENDE
Dette er programmet er for deg som prøver deg på merke i Birken, og som har god erfaring med trening generelt. For viderekommende har vi satt opp 2-6 økter i uka og dagene bestemmer du selv. Du finner mange gode eksempler som du kan lime inn og designe I din egen treningsplan.  Dersom du ønsker et ferdig eksempel finner du det I “eksempel arket”.

EKSPERT
Dette er programmet for deg som befinner deg i kategorien “ekspert”. For deg har vi satt opp rammeprogram for hvor mange ganger i uka du kan trene (fra 3-7). Du kan sette opp ditt eget opplegg ved bruk av øktene vi har satt opp eller du kan følge eksempelukene som vi har satt opp for deg.

Uansett hvilket nivå du er på er det viktig å påpeke at du ikke trenger å følge dette slavisk. Evnen til å ta egne valg i treningen vil gjøre deg til en enda råere Birkebeiner, men vi hjelper deg til å stake ut riktig kurs.

Dette skjer denne uken:

Tirsdag 28. september

Miniserie om barmarkstrening
- Episode 1: Hvorfor løper skiløpere? 
Her går Marit og Ragnar gjennom hvorfor langrennsløpere benytter løping som en sentral del av treningen sin og de forskjellige måtene man kan benytte løping på. 

- Episode 2: Hva er egentlig hufsing og hvordan hufser man?
I denne episoden forklarer Marit og Ragnar hva hufsing er og hvordan man gjennomfører hufsing og skigange på en god måte. Marit deler også sine beste hufseøkter, og forklarer hvordan Birkebeinere kan gjennomføre hufsing. 

Onsdag 29. september

Live interaktiv teknikkpresentasjon med Sondre og Ragnar på rulleskimølle.
På denne økten skal Sondre og Ragnar coache Birkebeinere i teknikk når det kommer til staking i flatt terreng.  

Torsdag 30. september

Miniserie om teknikktrening: 
- Staking i flatt terreng - episode 1.
Her viser Sondre og Ragnar hvordan man skal stake i flatt terreng. De deler konkrete tips og punkter som Birkebeinere kan benytte seg av i egen trening på veien mot en råere Birken-opplevelse. 

- Staking i flatt terreng - episode 2. 
Her viser Sondre og Ragnar hvordan man skal stake i flatt terreng. De deler konkrete tips og punkter som Birkebeinere kan benytte seg av i egen trening på veien mot en råere Birken-opplevelse. 

 

Kopier URL
Koblingen er kopiert til utklippstavlen
Del på facebook
Til toppen